fredag 16. juli 2010

Hundre År av Herbjørg Wassmo

En gripende slektshistorie om sterke (og svake) nordnorske kvinner. Vi følger livet på godt og vondt til Sara Susanne, Elida og Hjørdis, som er Herbjørg Wassmo's oldemor, mormor og mor. Men dette er også historien om ei lita jente som opplever ting ei lita jente ikke skal oppleve. Dette er Herbjørg's og kvinnene i familien hennes sin historie. Mye er sant, og noe er sannsynligvis diktet for å skape liv i historien. Gamle oldemødre kommer ikke til liv uten at man gir dem hjerte, hjerne og sjel :-)

Historien hopper litt frem og tilbake mellom de forskjellige kvinnenes historie, og selv om det er en god historie ønsker jeg meg egentlig mer. Jeg ønsker å lære disse kvinnene enda bedre å kjenne. Jeg synes også at jeg finner tilløp til den intensiteten jeg fant hos Tora og Dina i Herbjørg's tidligere bøker. Men selv om de er oppdiktede personer, føltes de kanskje mer levende enn disse kvinnene som faktisk har levd. Men det er vanskelig å gi liv til personer som har levd, og kanskje ekstra vanskelig når det er ens egen slekt man skriver om.

Uansett vil jeg absolutt anbefale boken!!

4 kommentarer:

  1. Jeg likte boka veldig godt. Liker å lese slike slektsromaner. Akkurat nå leser jeg Smaken av eplekjerner av Katharina Hagena.

    Ha en fortsatt fin sommer!

    SvarSlett
  2. Hei! Vi inviterer til bokbloggertreff i august, hyggelig hvis du ville være med! http://bokmerker.org/?p=6944 (Facebookevent her: http://www.facebook.com/#!/event.php?eid=102118659841381&ref=ts)

    SvarSlett
  3. YES! Har kjøpt denne boken og den ligger "på vent". Har alltid likt forfatteren, men denne boken tenkte jeg kanskje ble litt kjedelig(av en eller annen grunn:-) Men nå gleder jeg meg til å ta fatt!

    God sommer! Jeg liker bloggen din!

    SvarSlett
  4. Hei Kristin, det hadde vært kjempehyggelig å komme, men jeg er (dessverre) på ferie da. Blir gjerne med siden en gang :-)

    SvarSlett