søndag 7. juni 2009

Gull av Bente Damhaug

Denne boken hørte jeg om på et bokprogram på P2, der Bente Damhaug ble intervjuet sammen med broren sin Torkil Damhaug. Jeg er allerede en fan av broren, så dermed fikk jeg lyst til å lese boken til søsteren også. Denne boken starter på andre verdenskrigs første dag i Norge, og med at Norges Bank flytter det norske gullet slik at tyskerene ikke kan få taket i det. Men de glemmer 200 kg gull, som Nederland hadde deportert hos Norges Bank. Dette gullet tar soldaten Eilif med seg, og gjemmer det. Historien bringer oss fra Eilif's hjem på Lillestrøm, til hete omfavnelser med den tyske agenten Renate i Oslo, for dermed å bringe oss til Tyskland, Sovjetunionen, Argentina og Øst-Tyskland. Og hele tiden glimrer gullet i bakgrunnen. En spennende bok, som beskriver en konfliktfylt og vanskelig tid.

2 kommentarer:

  1. Har en utfordring til deg snart. Følg med-følg med! :)

    SvarSlett
  2. Hmmm, jasså! Spennende..... jeg er med....tror jeg

    SvarSlett