torsdag 23. juni 2011

Kvinnen som kledte seg naken for sin elskede av Jan Wiese

Dette er en bok jeg har lest for mange år siden, og som jeg alltid har tenkt at jeg skulle lese om igjen. Og nå er det gjort. Jeg synes fortsatt dette er en god bok, men jeg skulle ønske at jeg fikk vite mere - både om nåtidshistorien og den historiske fortellingen. For denne fortellingen starter i nåtiden, hvor en tidligere bibliotekar og forskningssjef i Vatikanets håndskriftssamling er havnet i fengsel. Og fra cella si, forteller han sin egen kjærlighetshistorie, som veves sammen med en historie fra middelalderen. Og denne middelalderhistorien gir oss igjen flere historier, historien om en forteller med et enormt lager av fortellinger, og historien om en kunstner som som maler vakre altertavler. Vakkert om kjærlighet, svik, tvil, feighet og misunnelse.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar